sobota, 14 listopada 2009

Lamborghini Miura - Pierwszy "supersamochód"

Debiut:
Hstoria firmy Lamborghini rozpoczęła się na początku lat 60 kiedy to do Enzo Ferrari przyszedł niezadowolony klient, a przy okazji właściciel fabryki ciągników rolniczych - Ferruccio Lamborghini. Przebieg ich dialogu i jego dalsze konsekwencje zna każdy fan motoryzacji. Ferruccio za cel wyznaczył sobie zbudowanie samochodu lepszego niż wszystkie Ferrari, dopiął swego i w 1966 zaprezentował Miurę P400. Nie było to pierwsze auto wyprodukowane przez Lamborghini, okazało się być jednak tak innowacyjne, że wszystkie następne samochody sportowe wzorowano właśnie na Miurze.
Technika i osiągi:
Rewolucyjne było praktycznie wszystko począwszy od umieszczenia i konstrukcji silnika, po rewelacyjne tarczowe hamulce ( w latach 60 nadal rzadko montowane w seryjnych samochodach ). Najbardziej zaskakujący był jednak wygląd auta i świetna aerodynamika, która w połączeniu z mocnym silnikiem dawała świetne osiągi. Jednostka napędowa rozwijająca 350KM z 4 litrów pojemności należała do bardzo nowoczesnych i meldowała się bardzo wysoką mocą jednostkową - 87,5KM na litr pojemności. Miura wymusiła na Ferrari zmianę całej palety modelowej i wprowadzenie nowoczesnego auta z centralnym silnikiem V12.

Konkurencja:
Już od połowy lat 60 Ferrari pracowało nad nowym GT z silnikiem V12. Niecały rok po prezentacji Miury debiutowało Ferrari 365GTB/4 popularnie zwane 'Daytona'. Nowe auto z Maranello przyspieszało od 0 do 100 km/h w 5,4 s, ponad sekundę lepiej od Miury. Dlatego Ferruccio musiał zareagować, w 1969 debiutowała Miura P400S w której znacznie poprawiono osiągi. W ten sposób rozpoczął się trwający do dziś ''wyścig zbrojeń'' dwóch wspaniałych Włoskich firm.
Spinto Veloce
W 1971 wprowadzono finalne zmiany, moc silnika podniesiono do 385KM, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zniwelowano do 6 sekund. To właśnie zmiany przyniesione wraz z wersją P400SV ( SV czyli Spinto Veloce ) uczyniły z Miury najszybsze seryjnie produkowane auto świata z prędkością maksymalną bliską 300km/h. Niestety zestrojenie skrzyni biegów spowodowało, że na krótkich dystansach Miura była znacznie wolniejsza od Ferrari Daytony czy Aston Martina DB6 .

Legenda:
Dziś, ze względu na niską liczbę wyprodukowanych egzemplarzy i niepowtarzalną stylizację wszystkie wersje Miury są wysoko cenione przez kolekcjonerów, osiągając ceny od 250 do nawet 650tyś Euro. Miura zgodnie uważana jest za pierwszy ''supersamochód''.
1:43 :
Model Miury wykonany został poprawnie. Największą wadą są klasyczne dla Minichampsa problemy z jakością lakieru, w kilku miejscach lakieru jest za dużo, w kilku innych jest pomarszczony. Bardzo nietypowa jest kolorystyka tego Minichampsa, niebieskie Miury są prawdziwymi rarytasami ( dominują czerwone, żółte i zielone ) Dla mnie Miura w tej barwie jest jednak bardzo ciekawa i wygląda naprawdę dobrze. Wszystkie dokładne oznaczenia i świetnie odwzorowane felgi Miury czynią model jednym z najładniejszych w mojej kolekcji, szkoda tylko wspomnianych błędów lakieru. Ocena: 7/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz